,

Min första Vinterpaddling

Till våren är det dags för mig att ta mig an Havspaddlarnas Blå Band och för att förbereda mig tänker jag att jag vill koma ut och paddla. Framförallt känner jag att jag behöver göra några flerdagarsturer själv, för att få in rutiner och känna på vad jag saknar samt hur det känns. Så nu tycker jag att det börjar bli dags att ta mig ut på den första lite längre turen på länge. Det ser dessutom ut att passa fint med  vädret att köra från nu på söndag (lucia) till onsdag eftermiddag. Planen är att ta en tur runt Värmdölandet och efter lite uträkning med hjälp utav ”I Forms” karta (som förövrigt är perfekt att mäta turdistans på) är det en paddling på totalt 12 mil. Ca 3 mil om dagen alltså.

Då det är min första turpaddling i kallare väder och vatten krävs lite extra planering och riskanalys och då jag inte hittar någon superbra text om det hela tänkte jag försöka skriva ner alla mina funderingar och slutsatser för att hjälpa dig som själv vill ut! Det blir nog ett inlägg om dagen fram tills jag sticker just därför.

Idag har jag suttit och börjat planera lite utrustning, gjort en riskanalys och planerat vad jag ska äta på turen. Imorgon tänkte jag köpa ny sovsäck då det börjar bli dags för ett komplement till den numera 5-6 år ”gamla” Marmot, Never Winter som jag har. Det ser dessutom ut att kunna bli en liten bit under nollan under turdagarna så en varmare säck behövs nog.

Riskanalys – paddling

Som alltid då man sticker ut på äventyr är det bra med en överblick över vad som komma skall och vad för potentiella risker det finns. Det behöver självklart inte betyda att en riskanalys måste göras men jag vill tro att de flesta av oss ändå alltid gör en sorts analys av risker i huvudet, om vi är på en tur vi gör ofta kanske vi redan har koll och endast tar det mesta som det kommer. Vi vet ändå vad vi ska göra om olyckan är framme.

Då detta är min första paddling med övernattning ensam, samt den första paddlingen med övernattning i kallare förhållanden känner jag att det är bra att gå igenom lite olika scenarion innan jag sticker ut. Det borde ge mig lite mer kött på benen om något oturligt skulle ske. Förhoppningsvis och förmodligen hjälper det mig till och med att undvika att hamna i situationen över huvud taget.

Vad är det då för risker som finns då jag sticker ut på denna tur?
Jag har skrivit ihop en liten lista med saker som kan ske.

Risker, paddling i kallare förhållanden – 4 dagar:

  • Kapsejsning med Wet exit (Där jag måste lämna sittbrunnen och alltså inte kan rolla mig upp)
  • Tappad/Trasig paddel
  • Skada på kajak
  • Skada på mig själv/Sjukdom
  • Kraftigt väder
  • Nedkyld

Nedan följer lite längre utläggningar om hur jag tänker kring de olika riskerna jag listat ovan samt mina eventuella lösningar.

Kapsejsning

Risken att kapsejsa vid paddling är alltid närvarande och en riskfaktor som bör tas med kärlek enligt mig. Jag har de senaste åren jobbat bort min rädsla för att gå runt genom att bland annat övat mycket på självräddning och då huvudsakligen rollen. Förhoppningsvis räddar detta mig om jag skulle råka ut för en oväntad kapsejsning. Om jag däremot skulle behöva lämna sittbrunnen tänker jag på följande vis. *Sidenote – I det kalla vattnet finns risken för chock då huvudet kommer under ytan. Det är därför viktigt att ha övat på att slå runt i kallt vatten så att detta inte blir ett problem för dig i fall att du går runt.

Om jag skulle gå runt och inte komma upp med rollen beror det med största sannolikhet på att vattnet är rätt stökigt samt att jag slarvat/stressat med min roll. Mitt första agerande här är att lugna ner mig och andas. Därefter ta fram flottören och förbereda en re-entry med flottör. Jag gör det med flottör för att det är smartare att vara helt säker på att jag klarar att ta mig upp på första försöket istället för att slösa tid på att försöka utan flottör. Det är tiden som är den största fienden här.

Jag paddlar dessutom självklart i en ordentlig torrdräckt och klädd för vattentemperaturen vilket minskar risken för kraftig nedkylning avsevärt.

Om jag mot all förmodan inte skulle klara av att ta mig upp och är för långt ifrån land för att ta mig dit har jag min telefon lätt till hands i flytvästen (ja den är vattentät) och kan snabbt ringa 112 för att kalla på hjälp. Sedan är det att försöka minska nedkylningen så mycket som möjligt genom att minimera vattnets strömning runt kroppen. Kan vara smart att krypa ihop till en boll. Viktigt här är också att du har koll på var du är på kartan då du meddelar räddningtjänsten. Detta är en av alla orsaker till att du alltid ska ha koll på var du är. Smart är också att ha en lanterna eller annat monterat på kajaken då det under vintermånaderna snabbt blir mörkt och en lampa hjälper till att synas!

Tappad/trasig paddel

Det finns alltid en liten risk att din paddel går sönder när du är ute och paddlar. Enklaste och bästa lösningen på detta är att ha en reservpaddel liggande på däck. En delad paddel är enklare att placera samt är bra att ha om du skulle tappa paddeln när du går runt. Om du behärskar rollen kan du då sträcka dig efter ena halvan av reservpaddeln och rolla upp med denna utan att ha lämnat sittbrunnen. Det scenariot är bra att öva på, framförallt om du ska paddla i kallare förhållanden. Det betyder också att det är bra att placera reservpaddeln så att du enkelt kan ta fram den när du hänger upp och ned under vattnet.

Skada på kajak

Att något på kajaken ska gå sönder är en risk du alltid bör ta hänsyn till. Ett reparationskit med utrustning för att tillfälligt kunna laga de flesta skadorna bör därför alltid finnas i din kajak. Försök tänka och bedöma efter vad för skador som skulle göra kajaken obruklig och tänka att dessa är de som framförallt måste lösas. En trasig skedda går att paddla med men ett hål i kajaken måste åtgärdas på plats. Silvertejp är alltid bra!

Personskada eller sjukdom

Det är vanligt att man som paddlare halkar vid i-/urstigning ur kajaken. Benbrott och stukningar är därför tyvärr vanligt förekommande. Detta är något du alltid bör ha i bakhuvudet vid landstigning och hög försiktighet ska iakttas. Om olyckan trots det skulle vara framme bör ett välsorterat förstahjälpen finnas med och för värre olyckor, något du kan kontakta hjälp med. Extra viktigt att telefonen är laddad och extrabatterier finns!

Under hela min tur befinner jag mig nära civilisation och kan därför enkelt komma till en bilväg och bli upphämtad.

Kraftigt väder

Väder är något man som paddlare alltid ska visa stor respekt och alltid hålla ett öga på. Snabba väderomslag kan komma på sjön och som paddlare ska du alltid vara förberedd. Planering av platser för nödstopp är smart. Alltid hålla koll på väderprognosen är ett måste och dessutom hålla koll på vädret du ser. Kunskapen att läsa det lokala vädret är något jag gärna vill bemästra och något som enligt mig är guld värt att ha för att undvika besvärliga situationer. Det är också viktigt att ha med sig tält eller dylikt så att du enkelt kan komma i lä och skydda dig från vädergudarna. Känner du att vädret är för hårt att paddla i bör du inte ge dig ut. Särskilt inte då det råder en låg vattentemperatur.

Nedkylning/hypotermi

Att bli nedkyld är den mest fatala risken som finns vid paddling. Vatten ökar takten av nedkylning avsevärt mycket och det är därför viktigt att klä sig för vattentemperaturen. Jag paddlar som sagt alltid med torrdräckt vid kallt väder och har en väl genomtänkt strategi vid eventuell kapsejsning. Jag har dessutom alltid en termos med varm dryck i fikaskottet och försöker att alltid äta ordentligt. Snacks är också guld värt och ger dig extra energi som både hjälper till att hålla värmen och energin uppe.

Slutord

Det kommer alltid att finnas risker med det vi gör här i livet och det här är några utav de som finns vid min nästa tur. Viktigt att tänka på är att inte bli för låst i alla risker och därför istället fastna hemma på soffan. Självklart kan olyckliga saker hända ute i naturen men om du har koll på dem minskar du risken att du ska hamna i en jobbig situation avsevärt. Har du dessutom tänkt på scenariot innan har du en plan om du mot all förmodan skulle hamna där. En snabb riskanalys kan därför vara bra att ha gjort innan du sticker ut på ett äventyr du ej gjort förut. Det kombinerat med gott omdöme när du väl är ute resulterar ofta i mycket mer avspända turer där du istället för att vara rädd kan njuta av upplevelsen, riskerna har du ju redan koll på och vet vad du ska göra om situationen kommer.

Låt därför inte detta inlägg skrämma dig utan se det istället som en hjälpreda till en ännu mer njutbar upplevelse i naturen.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

6 + tjugo =