Dag 20 – Ett vackert och vindstilla Helsingborg

Sträcka: Viken – Råå
Distans: 23 km

Det där med att försöka vända dygnet och paddla soluppgångar höll i ungefär en dag, och nu ligger jag här klockan 00:47 och skriver, igen. Faktum är att vi lämnade Helsingborg idag precis då solen, likt ett klot av eld, sänktes ned i havet och slocknade.

Imorse var vi dock uppe i god tid, och efter ännu en frukost i solen så paddlade vi de dryga 1,5 milen till Gröningen i Helsingborg, ett område vid vattnet precis norr om den stora hamnen. På vägen dit stötte vi på flera mycket trevliga paddlare, och de gav oss en vägbeskrivning till kanotklubben där vi kunde lägga våra kajaker under dagen. Planerna för Helsingborg var att träffa Emils vän Mathilda och från henne få två paket; en stor låda med mat och snacks från 24 Hour Meals, samt en mindre låda med bambutandborstar, ekologisk tandkräm och ekologiskt diskmedel från Hildur.se. Vi passade sen även på att låna hennes dusch och jag åt en fantastiskt god havtornsglass med mjukglass ovanpå. Efter lunch och lyxtvagning så återvände vi på eftermiddagen till kajakerna och började packa. Det var sommarvärme i luften, solen sken intensivt och inte ens vinden gjorde något försök att svalka ner oss. Tydligen så är de vindstilla dagarna väldigt sällsynta i Helsingborg, ungefär tre om året fick vi höra. Snacka om att få se staden från sin bästa sida! Detta gjorde att vi inte skyndade oss speciellt mycket alls, men när solnedgången helt plötsligt färgade himlen röd så sjösatte vi återigen kajakerna.

Fantastisk morgon! Uttrycket börjar nästan bli slitet...
Fantastisk morgon i Viken! Uttrycket börjar nästan bli slitet…
Ekologisk tandkräm och diskmedel samt bambutandborstar som matchar våra kajaker! Hildur.se har massor av bra ekologiska alternativ så kika gärna in där!
Bambutandborstar som matchar våra kajaker! Hildur.se har massor av bra ekologiska alternativ så kika gärna in där!
Att njuta är vi ganska duktiga på faktiskt.