Roadtrip södra Sverige

Dag 1

Första stoppet blev i Linköping där vi agerande flytthjälp. Vi passade på att kolla på Vallastaden. Ett bostadsområde där 40 aktörerna fått dela på 1000 bostäder att designa. Resultatet är ett intressant bostadsområde med stor variation. Vi gjorde ett snabbt stop i Store mosse nationalpark för att sedan åka till Åsnens nationalpark där vi spenderade första natten i tält.

Dag 2

Vi vaknade och tog en morgonpromenad Åsnens nationalpark innan vi åkte till Europas minsta nationalpark, Dalby Söderskog. Sedan passade vi på att bouldra på Klättercentret Malmö. Efter middag och en tur på stan lyxade vi till det med en natt på Comfort hotel Malmö.

Dag 3

Efter Malmö åkte vi vidare till Lars Vilks kontroversiella konstprojekt Nimis och Arx i Mölle vid Kullaberg. Vi åkte vidare till Melby strand där man kan parkera bilen på stranden. På eftermiddagen stannade vi till på Gekås Ullared, inget större inköp gjordes trots det stora utbudet. Natten spenderades i Sumpafallens naturreservat (bästa tältplatsen jag varit på hittills. Vi slog upp tältet i en Får hage intill en bäck.

Dag 4

Första målet för dagen blev Varberg där vi ät lunch, chillade och badade på sandstranden. Senare kom vi till Göteborg där vi checkade in på STFs Stigbergslidens vandrarhem. Efter att ha drivit runt på stan i 2-3 timmar kommer vi tillbaka till parkeringen intill vandrarhemmet och upptäcker att vi haft inbrott i bilen. Vi blev av med två väskor inklusive innehåll (bl.a. Tält, liggunderlag och kläder. Vi går in på vandrarhemmet, sörjer och gör en polisanmälan.

Dag 5

När vi vaknar nästa dag funderar vi på att fortsätta en natt till som planerat genom att sova i antingen bilen, vindskydd eller på vandrarhem så vi kan fortsätta upptäcka Västkusten, men vi bestämde oss tillslut för att åka raka vägen hem istället.